Ontbijten met Spaanse soep - Nederlands praten - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Ontbijten met Spaanse soep - Nederlands praten - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Ontbijten met Spaanse soep - Nederlands praten

Door: Marten Kramer

Blijf op de hoogte en volg Marten

18 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Avilles - Zondag 5 juni - Om 5.45 opgestaan en spullen naar de keuken gebracht. Het was erg donker in de slaapzaal en omdat er zoveel stapelbedden stonden was het een beetje voorzichtig lopen. Of je kon namelijk ook tegen een van stalen steunpilaren aanlopen. Ik moest een paar keer op en neer om alles uit de slaapzaal te halen. In de koelkast stond nog een restje Spaanse soep van gisteravond. Dat heb ik opgewarmd en als ontbijt genuttigd. Stevige bodem voor de wandeldag van vandaag samen met yoghurt en wat fruit. Om 7.00 u liep ik in de oude stad en ging de route steil omhoog de stad uit. Eenmaal op de vlakte boven de stad was het vrij plat. Na ruim een uur was ik 5 km verder in Salinas. Daar moest ik helaas weer helemaal naar zeeniveau terug. Jammer van die energie denk ik dan wel eens. Bars waren er nog niet open langs de route al hoewel ik wel een hoop herrie hoorde ergens verderop van jongeren die duidelijk wat teveel gedronken hadden, maar ja dat was niet echt aan de route. Doorlopen dus en al vrij snel ging de weg weer omhoog naar de kerk van San Martin de Lastra en daarna weer naar beneden, naar El Ponton en daarna ging de route wéér omhoog en kon ik eindelijk daarna een paar km vlak lopen. Vlak voor Santiago del Monte ging het weer steil naar beneden. Daar heb ik uiteindelijk maar even op een muurtje gezeten onder een horrerro om een stukje brood te eten en wat water te drinken. Ook de sokken gingen even uit. Ik werd gepasseerd door de Duitse Kim, die zonder haar vriend Ollie wandelde. Toen ik vroeg waar Ollie was wees ze op een verkeersbrug boven de vallei. Ollie had last van zijn voeten en liep vandaag zoveel mogelijk platte gedeelten. En wij liepen naar beneden en dan weer naar boven. Voor de echte peregrino´s zullen we maar zeggen. Aan de andere kant van de vallei gekomen zag ik een vrouw met een bekend gezicht uit de herberg van Avilles zitten op een muurtje. Toen ik haar groette vroeg ze me in het Engels waar ik vandaan kwam. Op mijn antwoord dat ik Hollander was reageerde ze met´Zullen we dan maar Nederlands praten?´Prima natuurlijk, het was al weer enige tijd geleden dat ik Theo uit Cothen ontmoet had en ik met hem Nederlands had gepraat. Ze kwam uit Oisterwijk en ik schatte haar een beetje in de buurt van mijn eigen leeftijd. Een eindje verder op de route liep ze mij weer voorbij terwijl ik even langs de kant van de weg zat. Ze was de eerste Nederlandse vrouw die ik op deze Camino tegenkwam. In Soto del Barco kwam ik de eerste bar tegen. Een koffie met Pinchos is dan niet te versmaden. Daar was de Nederlandse vrouw ook en ook nog de vrouw uit Finland en die uit Denemarken met haar Engelse vriendin.O ja en nog een bekend gezicht uit de herberg van Avilles. Ik vermoedde dat ze Duits of Nederlands was. Na de koffie weer verder. Er volgde een lange afdaling naar de rivier de Nalon en daarna ging het wéér omhoog. Vermoeiend zo, dat gejojo. Boven aangekomen kwam ik terecht in een dorp wat later zou blijken Muros de Nalon te zijn. De eindbestemming waar een herberg zou moeten zijn. Ik heb in het dorp een keer gevraagd en werd verteld gewoon maar rechtdoor te lopen en op te letten op een bordje Casa Carmina. Dat bleek te werken. Er zaten wat oudjes te praten dus ik was nog even bang dat het toch niet de goede Casa Carmina zou zijn. Er zijn ook meer hondjes die Fikkie heten tenslotte. Maar.. het was toch de Albergue die ik zocht. Ik was de eerste die dag. het was inmiddels haf drie geweest. Na mij kwamen de Deense vrouw en haar Engels vriendin- die perfect Spaans bleek te spreken overigens. Daarna kwam de vrouw uit Oisterwijk binnen met nog een Nederlandse vrouw. We hebben even later, in de tuin gezeten, nader kennis gemaakt. De vrouw uit Oisterwijk heette Yvonne en de ander Marijke ( kwam uit de buurt van Rotterdam). Het was een kleine herberg maar met een hele goede sfeer. Er was een lichte slaapzaal met ieder een eigen leeslamp en stopcontact. Er was een wasservice. Er was een mooie grote tuin waar je de was kon drogen en waar ligstoelen stonden. En je kon er s´avonds mee-eten met het menu van de dag en in de ochtend ontbijten. Alleen je kon in de ochtend niet voor 7.00 u weg want dan zat de deur nog op slot. Na douchen en het inleveren van het wasgoed een tijd met Yvonne en Marijke gepraat over de dingen waar we wat over wilden vertellen. Onder het genot van water, wijn en bier. Onder andere over wat we na de Camino wellicht anders gingen doen.
Om 19.00 werd het eten geserveerd en heb ik verder getafeld met Yvonne en Marijke. Erg gezellig met lekker eten en wat wijn erbij. In kleine groepjes aan een tafeltje. ook Gabier, Benjamin en Mirjam, alsmede Kim en Ollie waren inmiddels in de herberg.
Om 21.00 u van tafel gegaan, nog wat gerommeld, mijn was binnen gehaald en om 21.30 gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 20907

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: