Het Oviedoplan - Gijon als tussenstop - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Het Oviedoplan - Gijon als tussenstop - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Het Oviedoplan - Gijon als tussenstop

Door: Marten Kramer

Blijf op de hoogte en volg Marten

16 Juni 2016 | Spanje, Arzúa

Villaviciosa - Donderdag 2 juni - Om 5.30 opgestaan en voorzichtig alle spullen naar beneden gebracht om de rest van de kamergenoten niet wakker te maken. Beneden aangekomen bleek dat de keuken afgesloten was tot 7.00 u. Dikke pech. Ik kon dus niet bij mijn restje soep als ontbijt en moest het doen met een appel en een banaan en een bakje yoghurt. Juist op de dag dat er een flinke col te nemen was met een lange beklimming naar 450 m vanaf zeeniveau was dat een tegenvaller. Om 6.30 ging ik op weg naar Gijon. Ik had die nacht besloten om de dag erna naar Oviedo te gaan vanuit Gijon. Met de bus is dat goed te doen. Ik zou dan in Oviedo slapen en de volgende morgen weer terug gaan naar Gijon om weer verder te lopen. Het was even zoeken naar de beroemde gele pijlen maar na twee keer een hoek om zag ik ze weer. Na een half uur was ik weer in Amandi waar ik gisteren ook al heen was gelopen. Nu dus op weg naar de eerste klim naar 450 meter en daarna nog een klim naar 250 m. De eerste klim viel mee. Het was gelukkig lekker fris en een beetje bewolkt. Om 9.30 was ik boven aan de top. Er was verder niets. Heb even langs de kant gezeten met de sokken uit maar al snel weer verder gegaan. In een lange afdaling weer bijna naar zeeniveau. Er was alleen een gesloten restaurant maar wel een met een buiten automaat waar ik wat sinaasappelsap en een mars uit heb gehaald. Daarna opnieuw een klim naar 250 m. Daar boven was een leuk cafeetje dat gerund werd door een oud vrouwtje. Ze keek me wat meewarig aan toen ik daar bezweet aankwam met mijn zware rugzak. Maar ze gaf me snel een grande café con leche. Het was inmiddels 12.00 u. In het café kreeg ik ook een berichtje van Linda dat ze ging stoppen met de Camino Norte. Ik had haar al dagen niet meer gezien maar wist dat ze tegenslag had gehad door ziekte. Jammer, het is een heel leuke meid waar ik goed mee op kon schieten. Ze ging verder met de Camino Frances en ging de dag erna op weg naar Leon via Oviedo. Ik heb toen via Whatsapp met haar afgesproken dat we elkaar in Oviedo zouden ontmoeten. Ik wilde dan namelijk wel haar gids van de Camino Norte overnemen. Als tegenprestatie zou ik in Oviedo in de avond het eten betalen. Prima afspraak zo. Kon ik haar nog even gedag zeggen.
Na een tweede koffie ging het bergafwaarts op weg naar Gijon. Dat is een van de grotere steden aan de kust van Spanje met ook een eigen vliegveld. De afdaling duurde nog zo´n 5 uur maar het liep lekker door.
Na het bereiken van Gijon moest ik eerst nog een heel stuk door buitenwijken lopen. Daarna ging de route verder langs een heel mooie maar lange boulevard. Via TouristInformation werd ik verwezen naar de Albergue van de Universiteit van Gijon. Daar kon ik voor € 15 een eenpersoonskamer huren voor een nacht. Prima en lekker centraal in het oude centrum vlakbij de Plaza Mayor. Na het douchen en het inleveren van de was ben ik op zoek gegaan naar een barbier. Ben daar geknipt en geschoren. Heerlijk was het om zo vertroeteld te worden met warme en koude doeken. Daarna weer de stad en en zowaar kwam ik dar Theo weer tegen die in een pension in de stad een bed had gevonden. We zijn even wat gaan drinken in een wijnbar en aansluitend, het was inmiddels tegen achten, wat gaan eten. We hadden een Menu del dia voor € 10 . We hebben allebei lekker gegeten met weer wat wijn erbij en alle verhalen van Theo over vroeger. Een prachtige avond en een prettig vooruitzicht voor de volgende dag. Een dagje Oviedo en nog een etentje met Linda. Om 21.30 gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 20891

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: