Aangekomen in Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Aangekomen in Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Bilbao

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

13 Mei 2010 | Spanje, Bilbao

Bilbao - Woensdag 12 mei - We zijn om 7.15 opgestaan en om 7.30 naar de ontbijtzaal gegaan. Daar was alleen nog wat oud brood. Dit leidde al snel tot protestgeluiden onder de 10 aanwezigen. Tijdens het wachten zaten Menno en ik met Dominic te praten. Hij vertelde dat in West Amerika mensen steeds later trouwen en kinderen krijgen. Dit kwam door de crisis. Het voordeel van de crisis was voor hem dat mensen zich bewust worden van het feit dat ze teveel geleend hebben. Ze moesten maar meer gaan sparen. Zelf had hij het goed voor elkaar. Hij was eigenaar van een bedrijf dat een aantal flats verhuurde in Santa Monica. Zijn 2 dochters namen nu het beheer waar tijdens zijn afwezigheid. Hij had zichzelf een jaar vrijgegeven en ging in augustus weer aan het werk. Nu was hij onderweg naar Bilbao en zou vandaar naar Parijs gaan om daar rond te kijken.
Na het verlate ontbijt gingen we op weg. Bij het verlaten van Guernica kwamen we ook langs de resten van de verbrande Eik van Guernica die binnen een soort tempel stond opgesteld. Hierna begon het al gauw te regenen toen we in de richting van Morga liepen. In eerste instantie hebben we daar de afslag die we moesten hebben naar LarraBetzu gemist waardoor we een drietal kilometers te ver door waren gelopen.
We hadden geschuild in een schuur aan de weg en Menno voorzien van droge kleding en betere bescherming voor de regen. Hij was al een beetje onderkoeld geraakt volgens mij maar liep maar steeds stug door in de regen. Maar bevestiging dat we goed op weg waren kregen we maar niet en we zagen ook geen andere pelgrims meer. Na teruggelopen te zijn kwamen we weer de juiste pijlen tegen. Het was geen pretje zo te moeten lopen in de regen. Na verloop van tijd kwamen we in Goikolexa waar we koffie dronken ( ik met cognac erbij). Later in de middag in Lezama aangekomen gingen we op zoek naar de herberg. Deze was dicht en er was ook geen Hostal te bekennen. Toen zakte de moed in de schoenen en was het genoeg. We zijn in Lezama naar het station gelopen om kaartjes voor de trein te kopen. De automaat werkte echter niet. Medereizigers maakten ons duidelijk dat we maar gewoon in moesten stappen als de trein (soort metro) kwam en de conducteur waarschuwen. Het was een ritje van ongeveer 10 km waarbij de trein nog een aantal keren stopte voor deze een tunnel inging. Toen we aan het eind van de tunnel in Bilbao aankwamen konden we niet door de poortjes omdat we geen ticket hadden. We moesten mee met de stationschef naar de beveiliging om daar ons verhaal te doen voor zover dat mogelijk was in het engels. Ze lieten ons snel door het poortje naar buiten gaan. Toen stonden we daar in de oude stad. Eerst maar naar Tourist Information die vlakbij was. Daar vertelden ze dat we de tram moesten nemen naar Basurto en daar op zoek gaan naar de herberg. Het bleek een grote jeugdherberg te zijn waar we ons konden inschrijven en een 4 persoonskamer kregen. Na ons te hebben geïnstalleerd en gedoucht konden we beneden in het restaurant eten. Na het eten vroeg gaan slapen.

Bilbao - Donderdag 13 mei - Vandaag om 8.00 u opgestaan en lekker uitgerust. Beneden in de jeugdherberg werd een ontbijt geserveerd. Daarna de stad ingegaan op zoek naar het Guggenheim museum. Het was trouwens vandaag ook een natte dag. Er was niet veel aan om door de stad te lopen in de regen. We hebben ons zoveel mogelijk verplaatst met de bus en de tram.
Vannacht verblijven we nog een tweede nacht in de jeugdherberg.
Bilbao - Vrijdag 14 mei - vanmorgen weer om een uur of 8 opgestaan en ontbeten in de eetzaal beneden. Daarna de stad ingegaan met de tram en in de stad gelopen. Het was redelijk mooi weer. We zijn naar de bovenstad gelopen via de lange trap en daar rondgekeken en met de lift weer naar beneden gegaan. Beneden nog naar het museum voor volkenkunde geweest waar veel te zien is over het bijzondere karakter van de Baskische cultuur. Daar op het plein ook een tijd op het terras gezeten. In de middag ingecheckt in het nieuwe hotel en de stad ingegaan om wat te eten. We kwamen uiteindelijk terecht bij een Turks kebab restaurant. Voor de laatste nacht van vrijdag op zaterdag had ik van te voren al een hotelreservering gedaan vanuit Nederland. De laatste nacht slapen we in het centrum van Bilbao in een hotel aan de rivier de Neve vlakbij Guggenheim en ook in de buurt van de bushalte naar het vliegveld. Lekker luxe.
Bilbao - zaterdag 15 mei - Vandaag nog wat in de stad rondgehangen en in het park geweest. Vanmiddag om 15.00 u weer met de bus naar het vliegveld gereden en om 18.30 vlogen we weer naar Schiphol.
Het was een bijzondere week geweest, fysiek inspannend en ook verfrissend. Een goede band opgebouwd met Menno die het ook als bijzonder had ervaren.

• 14 Mei 2010 - 09:39

Giena:

Jammer van het weer, maar volgens mij hebben jullie het verder prima. Veel plezier nog in Bilbao en tot zaterdag.
    Groet,
    Giena