lunchen met cider - Amandi vol dus terug - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu lunchen met cider - Amandi vol dus terug - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

lunchen met cider - Amandi vol dus terug

Door: Marten Kramer

Blijf op de hoogte en volg Marten

16 Juni 2016 | Spanje, Arzúa

La Isla - Woensdag 1 juni - Om 6.30 opgestaan en rustig ingepakt. Dit was een gezellige herberg. Gisteravond was het wat later dan normaal dus ik ben wat langer blijven liggen. Michio was al op en naar de route van die dag aan het kijken. Hij ging naar Amandi. Daar was en kleine herberg met gemeenschappelijke maaltijden. Dat leek mij ook wel wat. Samen met Gabier en Mirjam ontbeten. Er was namelijk nog een flink restje van de salade die ik gisteren had gemaakt met kikkererwten, tonijn, tomaat, komkommer, paprika en citroensap en olie erdoor. Hij smaakte ook deze ochtend nog heel lekker. Daarna onder leiding van Gabier met zijn Google maps op zijn telefoon het dorp uit op zoek naar de route naar Villaviciosa. Eenmaal buiten het dorp merkte ik dat ik die ochtend net wat harder liep dus op een gegeven moment was ik vooruit gelopen. Ik liep door Colinga, Pernus en Priesca en Sebrayo waar ik uiteindelijk door Gabier en Mirjam, inmiddels in gezelschap van Benjamin en Bianca, voorbij werd gelopen toen ik even met de sokken uit langs de kant van de weg zat en wat zat te eten.
Na Sebrayo op weg naar Villaviciosa waar ik weer in liep op Gabier en Mirjam. Daarna heb ik even met Gabier lopen praten over wat hij nou deed. Hij had zijn baan in München als Plant Manager van een technologiebedrijf opgezegd en had besloten een periode te gaan reizen over de wereld. Hij was 40 jaar en had verder geen gezin en was dus helemaal vrij. Na deze Camino wilde hij naar Azië reizen en daarna naar Zuid-Amerika. Als hij onderweg een mooie baan tegenkwam zou hij dar een tijd blijven. Toen we aankwamen in Villaviciosa was het inmiddels middag geworden en zijn we tapas gaan eten met z'n drieën. We hadden er twee flessen cider bij. In het restaurant stonden op verschillende plekken van die kokers waarvan ik in eerste instantie dacht dat het paraplubakken waren of bakken om wandelstokken in te zetten. Toen ik er beter inkeek stond er allemaal vocht in en dreven er kurken in. Het inschenken van cider deden ze door het glas in die bak te houden en dan van grote hoogte de inhoud van de fles cider in het glas te schenken. Natuurlijk moest ik dat even nadoen omdat onze glazen snel leeg waren. Dat ging mij redelijk af moet ik zeggen. Ik weet niet of er foto´s van zijn als bewijs. Heerlijk dat eten en die cider. Daarna moest ik echter nog een paar kilometer naar Amandi lopen met de vele boodschappen die ik inmiddels ook gekocht had. Dat viel zwaar tegen in de hitte. Nog erger was dat toen ik daar aankwam de herberg inmiddels vol was. Toen moest ik dus weer terug naar Villaviciosa lopen met mijn boodschappen om Spaanse soep te maken. Terug in Villaviciosa was het inmiddels 17.30 u. Ik had snel een pension aan de route. Daar was tot mijn verrassing Theo uit Cothen ook neergestreken. Uiteindelijk heb ik voor hem maar de Spaanse soep gemaakt die ik eigenlijk aan Gabier en Mirjam had beloofd.
Theo vond het heel lekker en had nog wijn gehaald als aanvulling bij de maaltijd en omdat hij wel van een slokje hield. Prima geregeld zo. Hij was 76 jaar en had theologie gestudeerd en daarin lesgegeven op de Universiteit. We hebben heel veel verhalen uitgewisseld en het was zeer gezellig. Ook had hij op de school in de Kruisstraat in Utrecht gezeten (de school van Wierd en mij) en kende hij nog een aantal leerkrachten uit die tijd. Uiteindelijk om 21.30 gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 20858

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: