Blubber aan de kont en heerlijke pasta - Reisverslag uit Estella, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Blubber aan de kont en heerlijke pasta - Reisverslag uit Estella, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Blubber aan de kont en heerlijke pasta

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

20 Mei 2008 | Spanje, Estella

Zondag wat in Pamplona rondgehangen. Het is een hele mooie stad maar ik miste even mijn wandelmaatjes.In de ochtend naar het Museo Navarra geweest waar ze veel Romeinse overblijfselen hebben. En ook veel Pre-Romaanse spullen. Toen we in Nederland nog in berenvellen liepen waren ze hier toch al een stukje verder met de beschaving. Al hoewel. Laatste gelezen dat ook de Batavieren redelijk beschaafd waren omdat ze zoveel als hulptroepen voor de Romeinen dienden. Maar goed even terug naar de dag in Pamplona. S´middags nog een Baskisch festival bezocht en een boek gekocht over de Baskische cultuur - taal. Zo gauw ik het gelezen heb stuur ik het naar huis. Het is nogal zwaar.
Maandag om 7.00 u opgestaan en vooraf aan het ontbijt op mijn kamer alvast het nodige fruit naar binnen gewerkt. Om 8.00 ´On the road´. Van Pamplona naar Punta la Reina gelopen. Die dag weer een hoop nieuwe mensen ontmoet. Het is toch heerlijk om zo aan de praat te raken tijdens het wandelen. Sommige mensen hebben echt ontroerende verhalen die je raken. Zo ook het verhaal van een vrouw van 64 uit Denemarken die - inmiddels gescheiden van haar man omdat hij aan de drank was - nu bij haar dochter hetzelfde patroon ziet - verkeerde echtgenoot.
Ongeveer halverwege op de route ligt een bergrug - Alto de Perron. Het is een aardige klim maar al pratend gaat het veelal ongemerkt. De bergrug staat vol gebouwd met windmolens en vormt een natuurlijke scheiding van twee klimaatdelen van noord Spanje. Ten noord-oosten het vochtige deel van Navarra. Ten zuidwesten het meer droge deel. Het was goed te merken. Eerst nog veel regen gehad en vooral die zompige voetpaden waar je zeker bij het beklimmen van zo´n bergrug knap last van hebt. Ik zag een aantal lopen met - blubber op de kont . Gelukkig is het mij bespaard gebleven al is mijn broek van onderen - die ik gisteren samen met ander zaken gewassen had - weer rijp voor de was. In Uterga heerlijk gelunched met spaghetti en gemengde salade. Tjee wat smaakt dat goed na 5 uur lopen. Aangekomen in het hotel om ca 16.00 u en na een douche en een dutje nog wat boodschappen gedaan voor het extra ontbijt en voor onderweg.
S´Avonds in het restaurant samen met vele pelgrims genoten van een lopend buffet met weer veel pasta maar ook soep en salades. Om 22.00 gaan slapen.
Vandaag van Punta la Reina naar Estella gelopen. Geprobeerd wat eerder te vertrekken maar toch niet zo gelukt.Na het langzamerhand gebruikelijke dubbele ontbijt op weg naar de volgende rustplaats. Vanmorgen toen ik even aan de waterfles stond te lurken voorbij gelopen door een Argentijn. Even een praatje natuurlijk. Was pizzabakker geweest in Amsterdam. Binnenkort nog eens even verder praten. Wat oudere braziliaanse vrouw ontmoet (Anna). Klein en lopend op sandalen met roze sokken.
Ik had ook al iets van anderen over haar gehoord. Bijna niet te verstaan. Ze spreekt alleen portugees. Maar toch even verbonden gevoeld. Tussen Cirauqui en Lorca veel over stukken oude romeinse weg gelopen. Wel lastig. Al die grote ronde stenen onder je voeten. Wel een paar mooie oude middeleeuwse bruggen gezien. In Lorca weer een heerlijke pasta gegeten met 2 koffie als lunch en daarna - het is echt zo - gaat het lopen een stuk beter. kwam om ca 3 uur in Estella en heb nog een half uur moeten lopen voordat ik het hotel vond - natuurlijk helemaal in de verkeerde richting - Morgen weer een paar extra km. Inmiddels is de kop eraf. Volgens het schema zijn er nog 673 km´s te gaan.
Morgen naar Los Arcos waar ik de laatste reservering heb. Vandaar wordt het overnachten in de refugio´s. Overigens een stuk gezelliger lijkt me nu. Volgende tocht maar geen hotels meer reserveren voor vele dagen achter elkaar.
Zo af en toe is wat luxe wel lekker. Wellicht in een wat grotere stad. We zullen zien.
Zit nu in een internetcafe op een plein met allemaal terrasjes en vele medepelgrims. Hou het weer voor gezien zodat anderen ook nog even kunnen internetten.

Hasta Luego
Saluder Marten

  • 21 Mei 2008 - 13:34

    Albert Kleinjan:

    Hoi Marten,

    Ontzettend leuk om te lezen al die verhalen en indrukken. Je geniet zo te lezen met volle teugen.

    Ik zie dat je nu zelfs al zo hard kunt lopen, dat je ver op ons vooruit loopt (het is bij jou al 29 mei!! terwijl wij hier nog maar op 20 mei leven :-)

    Have Fun!

  • 24 Mei 2008 - 12:28

    Nynke:

    Hallo Marten,

    Dank je wel voor de kaart en de attendering op je site. Heel leuk om je verhalen te lezen. Ik begrijp dat je behoorlijk onder de mensen bent; veel nieuwe contacten. Grappig dat je elkaar iedere keer weer tegen komt.
    Ik (wij) blijf je volgen, geniet er volop van!

    Veel plezier en groet,
    Nynke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 20999

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: