Bilbao-Drie keer is scheepsrecht - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Bilbao-Drie keer is scheepsrecht - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Bilbao-Drie keer is scheepsrecht

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

08 Mei 2011 | Spanje, Bilbao

Vanmorgen om half elf in Bilbao aangekomen. Het is de derde keer dat ik nu in deze stad aankom. Nu met de bus vanuit Santander die om 9 uur vertrok.
Het was een wat kortere nacht dan ik deze week gewend was. Om 7 uur werd het licht aangedaan in de herberg en werd iedereen verzocht langzamerhand zijn spullen op te pakken en te vertrekken. Een ontbijt had ik niet geregeld die zaterdag omdat ik vermoedde dat ik vandaag toch alle tijd had. Maar ja het bleek dat er niet zoveel zaakjes waren die om kwart voor acht al open waren. Uiteindelijk vond ik de stationsrestauratie open bij het busstation.
Gisteravond was het tegen 12 uur voordat ik ging slapen Zoals ik al eerder had geschreven zou Marc gaan koken. In eerste instantie voor 5 personen. Tegen de tijd dat het eten klaar was waren het er elf geworden. Het paste maar met moeite in de keuken.Er was veel wijn en er werd veel getoost - Salut - op een goed vervolg voor iedereen (Bon Camino). Mijn vertrek werd betreurd door Marc. Tja de meesten hadden langer vakantie of waren al uit het arbeidsproces of er nooit in geweest (huisvrouw?). Na afloop van het eten en de afwas nog naar de bar beneden met een klein groepje om nog wat wijntjes te drinken. Alle flessen boven waren leeg.
Het was voor mij een mooi afscheid van de groep uit Guemes.
De busreis van vanmorgen was trouwens ook mooi. De bus is in Spanje zoiets als de trein in Nederland. Je reserveert een plaats in de bus en krijgt een genummerde plaats toegewezen. De bus reed over de snelweg waar mijn wandelroute de hele week langs kronkelde. Ik zag veel bekende plekken weer terug. Wel typisch dat je dat nu met de bus in ruim een uur doet terwijl je daar een hele week gelopen hebt.
Aangekomen in Bilbao bij het busstation vervolgens met de tram naar het hotel en ingecheckt en even op bed gelegen. Maar al vrij snel weer in de benen naar de stad voor een lunch en daarna het Guggenheim museum bezocht. Mooie tentoonstelling weer. Ook stukken van vorig jaar waren er nog maar ook nieuwe tentoonstellingen over Chaos en Classicisme - Kunst uit Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje van de periode tussen de wereldoorlogen. Nu even de redactie van dit verhaaltje op mijn hotelkamer en daarna weer de stad in om wat te eten - eten begint hier meestal pas om 9 u te lopen. Morgen kan ik uitslapen eindelijk en uitgebreid ontbijten in het hotel. Gaat helemaal goed komen dus en daarna overdag nog wat in de stad kijken. Guggenheim is morgen dicht dus het is maar goed dat ik vandaag vroeg in Bilbao was. Maar er zijn zat andere dingen te zien. Ik vlieg om een uur of zes in de avond van Bilbao via München en verwacht dan 22.30 u weer op Schiphol te landen. Het was weer de moeite waard.
Groet vanuit een zonnig Bilbao.

• 09 Mei 2011 - 09:01

Trudy:

Ha Marten, misschien lees je dit nog net op de valreep. Wij zijn net terug uit Frankrijk, geweldig weer, niets gedaan. En dan vinden we al jouw verhalen van al die kilometers en al die mensen. Echt een project, met mooie observaties en plaatjes, leuk om te lezen. Vast jammer om weer terug te gaan. Je een goede terugeis wensend,
    Trudy en Wierd