De club van Guemes opnieuw samen in Santander - Reisverslag uit Santander, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu De club van Guemes opnieuw samen in Santander - Reisverslag uit Santander, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

De club van Guemes opnieuw samen in Santander

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

07 Mei 2011 | Spanje, Santander

Vanmorgen in Santander aangekomen. Hiermee is het wandelgedeelte van deze reis afgelopen - in ieder geval het deel met rugzak. Gisteren van Santona naar Guemes gelopen in het gezelschap van Marc. Weer wat Spaans geleerd door de conversaties met Marc. Vanuit de herberg van Santona eerst een stuk door een natuurgebied gelopen en daana kregen we een klimmetje over een berg. Het volgende stuk was een paar kilometer over het strand. Prachtig mooi was het. Uiteindelijk kwamen we aan in Noja waar we koffie hebben gedronken. Voor Marc is dit de tweede keer dat hij deze route loopt. Ook andere Camino's * Frances en Via de la Plata * heeft hij al een keer gelopen. Na Noja nog een keer gepauzeerd en daarna werd het steeds meer afzien voor mij. Ik had veel last van mijn voeten door het vele lopen op asfalt Om een uur of drie waren we eindelijk in Guemes. We werden erg hartelijk ontvangen. We waren de eerste gasten die dag. We kregen bonensoep met brood en wijn voorgezet. Enkele uren later waren er ongeveer 20 gasten en het werd heel gezellig. De herberg is erg traditioneel ingesteld en wordt gerund door een oude pater. De herberg wordt door velen gezien als de beste van Spanje. Om een uur of 8 werden we allemaal bij elkaar geroepen en hield de oude pater een verhaal over de Camino en de geschiedenis van de herberg. Het was zijn eigen ouderlijk huis waarvan de onderste verdieping helemaal verbouwd is tot een herberg met een apart bijgebouw met slaapzalen. In totaal ongeveer 45 bedden. Heel sfeervol. Om 9 uur werd er een stevige maaltijd geserveerd met soep , pasta en een vleessaus.
Wijn en brood was er ook volop.
Pas na elven ging ik slapen. Marc was met anderen nog tot 2 uur in de nacht doorgegaan.
Vanmorgen pas om 8 uur gaan ontbijten en om half negen alleen gaan lopen. Er waren twee routes naar de veerpont. Eentje langs de kust (werd aangeraden door de pater) en eentje langs de weg. Ik was zo'n beetje de laatste die vertrok en ging uiteindelijk maar voor de snelste route langs de weg. Onderweg nog even koffie gedronken in een bar. Om elf uur was ik in Somo vanwaar de boot ging naar Santander.
Daar ontmoette ik Sjaak en Joke uit Nederland die ook naar Santander gingen.
In Santander naar de herberg gegaan - na een kop koffie met Sjaak en Joke - en de rugzak afgegeven. Om 3 uur kwam ik weer aan bij de herberg en zag daar zo'n beetje iedereen uit Guemes weer terug. Daarna even dit verslag gemaakt op een terrasje want ja ik heb deze keer een klein laptopje bij me waarmee ik in combinatie met mijn telefoon mijn reiswebsite kan updaten. Morgen ga ik met de bus naar Bilbao. Dan het laatste deel van mijn verhaal. Hasta Luego.