Nog 2 dagreizen van Santander - Reisverslag uit Santoña, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Nog 2 dagreizen van Santander - Reisverslag uit Santoña, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Nog 2 dagreizen van Santander

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

05 Mei 2011 | Spanje, Santoña

Vanmiddag ben ik aangekomen in Santona met een klein bootje vanuit Laredo. Op zaterdag verwacht ik in Santander aan te komen. Ik slaap vannacht in de plaatselijke jeugdherberg en ben in het gezelschap van Mark uit Taragona ( een echte Spanjaard). Een mede pelgrim die me naar de herberg heeft geleid en waarmee ik vanavond even ga eten in de herberg. Nu eerst even een terugblik.
Dinsdagavond ben ik na het plaatsen van het vorige reisverslag nog even naar de bBar beneden aan het appartement gegaan. Daar heb ik voetbal gekeken en koffie met cognac gedronken en daarna nog meer cognac. Ik heb heerlijk geslapen maar de volgende dag ging het lopen wat minder goed. Ik had ook even een motivatieprobleem. Waarom doe ik dit eigenlijk. Daarbij komt dat de route nu niet meer alleen maar plat was maar de eerste heuvels zich aandienden in de vorm van een lange steile trap omhoog. Het voordeel was dat ik al om half acht was vertrokken - zonder ontbijt - hoe erg kan het zijn - het was nog lekker koel. Na een uur of twee lopen kwam ik in Onton waar ik de keuze kreeg voorgelegd om de officiële route te lopen of gewoon de hoofdweg te blijven volgen. Het werd het laatste. Ik had geen zin in omwegen voor het landschappelijk schoon maar wilde naar mijn bestemming - minimaal Castro-Urdiales. Na Onton heb ik bij een Shell benzine station vruchtensap en sandwiches gekocht en dat lekker in een bushokje opgegeten en gedronken. Zo nu kon ik er weer tegenaan. Na een aardige klim had ik al snel uitzicht op mijn bestemming. Alleen hoe kom je daar dan. Ik werd alle kanten opgestuurd. Helemaal naar beneden en daarna weer omhoog weer een bult over waarbij ik bijna mijn evenwicht verloor bij een beklimming van een steile heuvel - oef - dat ging net goed. Uiteindelijk was ik rond een uur of half twaalf in Castro-Urdiales aangekomen. Daar geld gepind en bij Tourist Information de weg de stad uit gevraagd. Onderweg boodschappen gedaan om later wat te kunnen eten en drinken. Ook hier waren weer geen gele pijlen te zien. Pas toen ik bijna weer de stad uit was kwamen ze weer in beeld. De herberg in Castro was nog niet open vandaag dus ik besloot maar verder te lopen.
Het was een redelijk afwisselend gebied met wat bos en grasvelden. Ik kruiste een drukke weg waar ik aan de overkant enkele medepelgrims bij ene bar zag. Ik liep echter door. Na enkele zware uurtjes, waarbij ik ook nog een keer een stuk terug moest lopen omdat ik daar bij een hekwerk uitkwam waar ik niet overheen kon, kwam ik aan in Islares waar de herberg open was. John ( eigenlijk Jonathan) uit Engeland speelde hier even beheerder omdat de echte beheerder pas die avond zou komen. Hij was de enige pelgrim. Eerst gedouched en een bed gereserveerd onderin een stapelbed van 3 hoog. Vervolgens nog een eind langs de drukke weg gelopen om boodschappen te doen bij een campingwinkel een stuk verderop en weer teruggelopen. Toen gerust en daarna eten gekookt. ( Pasta met tomaten - verder was er niets in de winkel). Jonathan wilde wel mee-eten en als tegenprestatie afwassen. We hebben gezellig gepraat. Ondertussen was de herberg al aardig volgelopen. In de avond kwam de beheerder. Het was een Afrikaanse jongen die het geld op kwam halen. Verder vroeg naar bed - het was nog geen 9 uur - en vandaag om half zeven opgestaan. Redelijk uitgebreid ontbeten en om 8 uur weer gaan lopen over de hoofdweg. Op advies van de reisgids opnieuw de omleiding genegeerd en op deze wijze in redelijk tempo de ca 18 km naar Laredo gelopen waar ik om 12 uur aankwam. Daar eerst een terrasje en koffie en toevallig of niet het terrasje lag tegenover Tourist Information. Daarna gevraagd waar de boot naar Santona ging. Daarvoor moest ik nog minimaal een uur lopen langs de boulevard helemaal naar het andere eind van de stad. In Laredo is trouwens geschiedkundig nog iets bijzonders. In de 16e eeuw is Karel V hier aan land gekomen op weg naar een klooster in de binnenlanden van Spanje waar hij uiteindelijk is gestorven. Ze hebben er een nieuwe wandelroute voor bedacht. Liefhebbers?
Bij de stopplaats van het pontje raakte ik in gesprek met Mark. We hebben zoals gezegd het laatste stukje samen gelopen naar de herberg in Santona. Niet duur trouwens compleet pension voor nog geen 16€. Bij aankomst werd er gelijk een stevige lunch geserveerd en de avondmaaltijd hebben we nog in het vooruitzicht. Mark heeft de wijn al gekocht dus dat wordt (sterke) verhalen vertellen. Ik ben in de middag naar het internetcafe in het stadje gegaan om even verslag te doen naar jullie.
Ok tot de volgende keer - ws uit Santander of Bilbao. Hasta luego.

  • 06 Mei 2011 - 13:56

    Giena Bosch:

    Ha wandelaar. Nog maar twee wandeldagen naar Santander. Zo te lezen is het droog weer maar wordt de binnenkant redelijk nat gehouden.
    Als de nattigheid maar niet in je benen gaat zitten. Nog mooie wandeldagen.
    Groet, Giena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 20883

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: