Het komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Houten, Nederland van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Het komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Houten, Nederland van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Het komt steeds dichterbij

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

16 April 2008 | Nederland, Houten

Beste Allemaal,

Een lang door mij gekoesterde wens gaat binnenkort in vervulling.
Wandelen naar Santiago de Compostella in het westen van Spanje.
Niet helemaal vanuit Nederland. Dat wil ik een andere keer doen (na mijn pensionering?)
Dit keer vanuit St Jean Pied de Port (http://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Jean-Pied-de-Port) aan de Franse kant van de Pyreneen.
Wat neem ik mee op mijn reis? Vooral niet teveel!
Slaapzak, slaapmatje en wat kleren en geen tent. Ik verwacht namelijk onderweg onderdak te kunnen vinden in hotels, gites de etappe en refugio’s.

Welke route?
De route die ik ga lopen staat in Spanje bekend als de Camino Frances en wordt omschreven als “fascinerend: afwisselende landschappen, een rijke cultuur, een dicht netwerk van "refugios" en ... het onmisbare besef dat in meer dan 1000 jaar miljoenen pelgrims u zijn voorgegaan.” De Camino Francés heeft twee startpunten, beide aan de Spaans-Franse grens in de Pyreneeën: 1) Roncesvalles, circa 30 kilometer ten zuiden van Saint-Jean-Pied-de-Port, en 2) Col du Somport, circa 40 kilometer ten zuiden van Oloron-Sainte-Marie.
De twee routes komen samen in Puente la Reina en volgen daarna hetzelfde spoor, naar Santiago de Compostela. Bijna alle reisgidsen beschrijven de beide startvarianten.

In bijgevoeged kaart kun je de verschillende plaatsnamen zien waar de route langskomt. Tussen haakjes staat de afstand ten opzichte van Santiago de Compostella.
Ook ik heb gebruik gemaakt van een aantal reisgidsen om een beeld te krijgen van de route.
Ten eerste de ANWB wandelgids van de Spaanse St Jacobsroute die ik een aantal jaren geleden van Giena voor mijn verjaardag heb gekregen. Daarnaast heb ik de laatste maanden een handig boekje ontdekt ( Camino Santiago Map) waarin kleine kaartjes van de route staan opgenomen met daarbij de voorzieningen die je in de verschillende plaatsen kan vinden en de hoogteverschillen die je per etappe tegenkomt.

Wanneer vertrek ik?
Zo langzamerhand komt mijn vertrek naar Zuid Frankrijk in zicht.
Ik heb inmiddels een vlucht geboekt naar Bordeaux op 12 mei (tweede Pinksterdag)
De twee weken daarvoor heb ik al grotendeels verlof gepland (29 april is laatste werkdag) . Ik ga in die twee weken nog een paar dagen oefenen met mijn rugzak in Zuid Limburg en nog een paar dagen in Noord Frankrijk bij mijn broer logeren die daar een huis heeft met veel mooie wandelingen in de buurt.
En verder natuurlijk eindeloos mijn rugzak inpakken en weer uitpakken om een goed balans te vinden tussen luxe en gewicht.




  • 29 April 2008 - 07:23

    Ton Brouwer:

    Marten,
    Geen notie dat jij dit van plan was! Ik wens je veel succes, plezier en wijsheid op deze quest en hoop het ooit zelf nog eens te doen.
    Groet Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 20877

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: