It´s done en zaterdag as weer naar huis - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu It´s done en zaterdag as weer naar huis - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

It´s done en zaterdag as weer naar huis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marten

19 Juni 2008 | Spanje, Santiago de Compostella

Lieve mensen,

Mijn wandeltocht zit er al weer op. Vanmorgen om ca 10.30 bij de grote kathedraal aangekomen in Santiago de Compostella. Moest even een traantje wegpinken toen ik er was. Toen ik aan deze tocht begon had ik afgezien van het idee dat het een eind lopen was en dat er wel meer mensen op de route zouden zijn, niet het idee dat het zo´n geweldige ervaring zou worden.
Gisteren nog vanuit Arzua naar Lavacolla gelopen (30 km in de hitte) om vandaag maar een km of 12 te hoeven lopen. Vanmorgen om een uur of 7 kwam Karen de bar binnenlopen waar ik mijn ontbijt zat te nuttigen. Samen gingen we op weg naar Santiago. Zeg maar voor de koffie. Vanmorgen liepen we, hoe dichter we bij deze stad kwam, steeds meer samen met anderen.
Zelfs nog twee Nederlanders ontmoet die ik de hele route nog niet gezien had.
Een vrouw uit Zutphen die helemaal daar vandaan hiernaar toe was gelopen (ze was op 2 maart dit jaar vertrokken uit Zutphen ) en Marielle uit Utrecht die na Leon de route weer had opgepakt nadat ze eerder door een gebroken middenvoetsvoetbeentje de tocht had moeten staken.
Nadat we in Santiago samen met Karen onze officiele Compostela hadden ontvangen, een verklaring in het latijn van de Spaanse kerk dat we deze tocht te voet heb afgelegd, zijn we samen met een aantal lotgenoten naar de dagelijkse mis in de kathedraal gegaan. Erg mooi en natuurlijk vooraf even gehugged met het beeld van de heilige Jacobus, zoals alle pelgrims hier doen. Je wordt dan één voor één door een smal gangetje langs de achterkant van het hoogaltaar geleid waar je even van achteren het gouden beeld van Jacobus kan omarmen.
Na afloop van menige medepelgrim met de nodige emoties afscheid genomen. Daarna snel met een taxi naar het vliegveld om daar mijn vlucht te laten wijzigen van woensdag as naar eerder, bij voorkeur in het weekend. Na wat gezoek en wat verduidelijking - wilde eventueel wel een iets duurdere vliegstoel betalen - lukte het om op zaterdagmorgen vroeg al te vliegen naar Madrid en vandaar naar Amsterdam. Kom dan ca 15.00 u op Schiphol aan.

Na terugkomst van het vliegveld een Hostal gevonden waar ik kon slapen
En nu even in het internetcafe. vanvond wat reisgenoten opzoeken in de stad en samen napraten.
Ok dat was het voor nu.
Een verdere update volgt snel

Nu eerst alvast iedereen heel erg bedankt voor de vele steun die ik langs deze weg van jullie heb mogen ontvangen. Ik hoop dat ik daar weer iets van terug kan geven.


  • 19 Juni 2008 - 20:47

    Trudy:

    Dag Marten,
    Ik begin je te volgen bij het eind,
    Wat is de tijd snel gegaan. Dat je het hele avontuur nu al doorleefd en doorstaan hebt! Geweldig, zo los te zijn van alles, en alleen maar te lopen en bij te houden wat je zintuigen, je reisgenoten en je gedachten je brengen. Ik ben benieuwd naar verder life verslag. Heb een goede terugreis, en alvast welkom terug in de lage landen.
    Lieve groeten,
    Trudy

  • 19 Juni 2008 - 23:49

    Elmer:

    Niet dat ik er ooit aan getwijfeld heb, maar alsnog van harte GEFELICITEERD/FLAPSTAART :S met je pelgrimage. Dat er nog maar velen mogen volgen?! Veel plezier de laatste dagen in Santiago.

    Chao Elmer

  • 20 Juni 2008 - 09:22

    Midas:

    Hoi Marten,

    Ik heb je hele trip op de voet gevolgd, nou ja, figuurlijk dan natuurlijk. Ik moet er niet aan denken om zelf zo'n tocht te ondernemen. Knap dat je het zo zonder noemenswaardige problemen hebt gered. Hopelijk heeft het je gebracht wat je je ervan had voorgesteld, of meer. Aan de hand van je verhalen hier is dat zeker gelukt.

    Goede reis terug naar huis en ik zie je over 6 weken weer.

  • 04 Juli 2008 - 16:16

    Marga Sibbing:

    dag Marten,

    Geweldig dat je goed aangekomen bent, een prachtige tocht en een prachtig persoonlijk verslag, goed gedaan!!!! en dankjewel..

    groeten Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 20882

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: