Voor de tweede keer op weg naar Islares - Reisverslag uit Santander, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu Voor de tweede keer op weg naar Islares - Reisverslag uit Santander, Spanje van Marten Kramer - WaarBenJij.nu

Voor de tweede keer op weg naar Islares

Door: Marten Kramer

Blijf op de hoogte en volg Marten

24 Mei 2016 | Spanje, Santander

Op zaterdag 21 mei om 6 uur opgestaan. Ik had gemerkt dat de beheerder van de herberg al het licht in de hal had aangedaan. Toen ik uit bed was zag ik ineens dat er al meerdere bedden leeg waren. Deze mensen waren dus al vertrokken zonder dat ik het had gemerkt. Wel sympathiek omdat zo stil te doen. Ook andere pelgrims begonnen zich nu te roeren. Deze herberg had geen ontbijt voorzieningen dus na het aankleden en inpakken ging ik naar de bar om de hoek die vanaf 6.30 open was. Daar heb ik meerdere pinchos (klein stokbroodje) verorberd met stukjes tortilla en met jamon. Samen met een kop thee was dat een prima en stevig ontbijtje. Om 7.20 was ik op weg en diende ik eerst terug te lopen door het dorp naar de plek waar de Camino verder ging langs de kust. Daar begon met een heel lange trap de heuvel op zodat ik op het kustpad uitkwam. Vanaf daar was het kilometers een vlak parcours met af en toe een trapje. Heerlijk om zo de dag te beginnen met een prachtig uitzicht over de zee. Tot aan Onton kon ik snel opschieten.Vanaf daar moest ik een keuze maken tussen de mooie en de snelle route naar Castro Urdiales. Ik koos voor de snelle route. Ook Michio die achter mij aankwam en riep welke kant hij op moest, volgde mijn advies. Na een lange steile klim van 10% over de provinciale weg naar 200 m hoogte was het daarna geleidelijk afdalen naar Castro Urdiales. Aan het eind was er nog een kortere doorsteek voor pelgrims. Daar zat aan het eind nog een venijnige klim in die me bijna opbrak. Ik had het gevoel dat mijn bene helemaal geen kracht meer hadden en moest halverwege de heuvel stil gaan staan. Door mijn Diabetes medicijnen kan ik soms niet in een korte tijd veel energie produceren omdat de suiker aanmaak wordt onderdrukt. In zo'n situatie heel irritant. In een bar in een nieuwbouwwijk mijn eerste koffie gedronken en wat pinchos gegeten. Daarna de stad doorgelopen en op zoek gegaan naar een internetcafe. Daarna nog meer koffie met pinchos. Inmiddels was het 12 uur geweest en moest ik me voorbereiden op een stevige klim naar Islares 9 km verderop. Dit laatste stuk viel niet mee. Het was intussen warm en ik liep veelal in de volle zon. 3 km verder nog in een bar een tonic gedronken. Na nog eens 3 km kwam de route weer op de provinciale weg uit. Hierna volgde ik de route langs de provinciale weg en naar Islares. Nog een keer gepauzeerd langs de weg omdat ik weer last had van mijn voeten. Uiteindelijk kwam ik ca 15.15 in de herberg aan. Daar was Michio ook inmiddels gearriveerd. Was leuk om hem weer te zien. Daar gedouched en een wasje gedaan met de hand en een berichtje naar huis gestuurd. Aan het eind van de middag naar de camping gelopen een kilometer verderop. Daar in de campingshop een magnetronmaaltijd en water gehaald en fruit voor het ontbijt. Ik werd nog overvallen door een heftige regenbui waar ik in het geheel niet op gekleed was met alleen een shirtje aan. Dus in de lokale bar maar een wijntje gedronken en gewacht tot het over was. Weer terug in de herberg de maaltijd opgegeten en nog even gerust. Om 8 uur kreeg ik alweer honger en ben ik alsnog naar de bar in het dorp gegaan om nog wat te eten. Daar ben ik aangeschoven bij Edward uit Rhode Island en rest van de avond gepraat over Amerikaanse politiek, pensioen ( ´he was retired´) en wat ons verder bezig hield. Ondertussen daar ook nog flink wat groente en vlees weggewerkt. Om 9.30 weer naar de herberg en daarna gaan slapen. De volgende dag naar Santona was het plan.

  • 25 Mei 2016 - 11:28

    Trudy:

    Leuk Marten om je zo te kunnen volgen. We blijven dat doen in NY zijn nu druk met pakken en regelen. Veel inspiratie voor jou onderweg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marten

Wandelen in Spanje over oude pelgrimswegen

Actief sinds 10 Feb. 2008
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 20832

Voorgaande reizen:

25 Maart 2019 - 31 Mei 2019

De Camino de la Plata in 2019

05 Mei 2010 - 15 Mei 2010

Een andere route naar Santiago de Compostella

12 Mei 2008 - 21 Juni 2008

Op weg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: